Verslag gemeenteraad 21 mei 2013

Op 22 mei 2013
# Roger Clauw (SP.a) was afwezig

# bij punt 12, het aanduiden van een vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de VVSG, was er iets heel opvallends. Ann Vansteenkiste werd door de meerderheid voorgedragen, maar zij behaalde maar heel nipt de meerderheid. Op 20 aanwezigen behaalde ze 10 stemmen, 9 tegenstemmen en er was 1 onthouding. De oppositie stemde tegen, maar dan waren er nog 3 tegenstemmen (van de SP.a coalitiepartner???) en 1 onthouding ( uit eigen CD&v kringen ???).

# het voorstel van de N-VA fractie om de verhoging van het presentiegeld af te schaffen en gewoon te indexeren, werd op de dagorde van de volgende gemeenteraad geplaatst. Zo krijgen ook de 2 meerderheidspartijen de tijd om dit voorstel te bestuderen. Volgens de N-VA fractie zou het veel beter zijn om de de centen voor de verhoging van het presentiegeld aan te wenden voor de verhoging van de maaltijdcheques van het gemeentepersoneel. In vergelijking met de omliggende gemeenten ligt deze vergoeding in Houthulst erg laag.

# bij de vraag over de recente wegenwerken in Jonkershove, vielen er 2 opvallende zaken te noteren. Het is normaal dat de tussenstukken in kasseistenen verzakken en dit zou om de 5 jaar moeten hersteld worden! Op de vraag waarom dit dan nog niet gedaan werd, kon men geen pasklaar antwoord geven. Voorts moesten we daar vernemen dat de werken van 2004 dateren, maar dat deze werken nog altijd niet opgeleverd zijn. We zijn ondertussen 9 jaar verder. Dat er door deze werken de voorbije 9 jaar trillingen van het doorgaand verkeer tot in de woonkamer van mensen doordringen en mensen hun nachtrust hierdoor kwijtraken, hoort blijkbaar bij het wonen in en hoofdstraat van een landelijk dorp.

# wat het drukke doorgaande verkeer in de 7de Liniestraat en de Eugène De Grootelaan betreft, antwoordde de meerderheid dat men werkt aan een groot verkeersplan. Zoals al aangehaald in vorige publicaties, wil de N-VA voorrang geven aan fietsers en voetgangers in de verscheidene centra van onze gemeente. Als dat inhoudt dat bewoners in hun eigen straat niet zomaar Koning Auto kunnen verder laten regeren, dan is dit maar zo. De gemeente moet ons inziens opkomen voor de zwakke weggebruiker. Hiervoor hoeft men geen grote verkeersstudies af te wachten, maar wel met kleine ingrepen tot actie overgaan.

# wat de geurhinder in Merkem betreft afkomstig van een biogasinstallatie, stelt de schepen dat er wel degelijk geregeld telefonisch contact is met het studiebureau (maar de naam van het studiebureau ontglipte hem...). Concrete oplossingen had het studiebureau hem nog niet kunnen meedelen. Hieruit moeten wij helaas afleiden dat de inwoners van Merkem nog altijd de hinderlijke geurhinder verder moeten ondergaan.

Hoe waardevol vond je dit artikel?