N-VA zet de toon tijdens feestelijke startvergadering

Op 4 mei 2012

De startvergadering van de N-VA-afdeling lokte een 80-tal sympathisanten en nieuwsgierigen naar het Stationshuis. Voorzitter Filip Vanhevel vergeleek zijn afdeling met een plantje dat nog moet groeien: 'Eind december vorig jaar was er een eerste samenkomst en vier maand later is ons plantje al een stevig boompje geworden. Wij zijn volop bezig met het samenstellen van onze lijst. Het is dan ook de bedoeling om met een volledige lijst naar de gemeenteraadsverkiezingen te trekken. Wij zullen onze kandidaten echter pas voorstellen als de lijst volledig is. Tijdens de N-VA-gezinsfietstocht op zondag 8 juli willen we de 21 kandidaten voor de verkiezingen op 14 oktober presenteren."

Schone Schijn

"De slogan van N-VA is 'De kracht van verandering'. In Houthulst willen we dat vertalen naar een open politiek, samen met de andere politieke partijen. Houthulst gaat belangrijke gemeenteraadsverkiezingen tegemoet", weet Vanhevel.

Ook N-VA erkent dat Joris Hinderyckx de voorbije jaren op zijn eigen manier heel wat realiseerde. "Dat dit tot een nog zwaardere schuldenlast leidt voor Houthulst is daar helaas een belangrijk gevolg van. Ik denk niet dat er in de volgende legislatuur een gelijkaardige bouwwoede zal zijn bij de meerderheid. En volgens de N-VA is het beter zo. Ook horen we de voorbije weken tijdens onze talrijke gesprekken met inwoners dat inspraakorganen en adviesraden vaak het gevoel hadden dat er niet echt naar hen werd geluisterd. Als voorbeeld: bij de voorbereiding van de bouw van het Stationshuis mochten heel wat verenigingen en buurtbewoners hun mening geven over deze realisatie. Achteraf bleek dat alle plannen al gekend en ondertekend waren vooraleer de verenigingen en de buurtbewoners werden gehoord. Die inspraak bleek enkel schone schijn. Bij heel wat buurtbewoners heeft dat voor een wrange nasmaak gezorgd."

Algemeen belang

"De burgemeester vertrekt nog voor het einde van de legislatuur, blijkbaar vindt hij geen uitdaging meer in eigen gemeente," stelt Filip Vanhevel. "De rest van het schepencollege volgde de voorbije negen jaar blindelings wat de burgemeester ondernam en blijft nu dus verweesd achter. Wie zal er nu opstaan als nieuwe leidende kracht? Het is nu al duidelijk dat er niemand binnen de meerderheid het charisma van Joris Hinderyckx heeft. Wij hoeven ons niet bezig te houden met de interne keuken van andere partijen, maar wel met het algemene belang van alle Houthulstenaren. N-VA heeft een pak verfrissende ideeën op vlak van sport en vrije tijd, toerisme, verkeersveiligheid, enz..."

Omgaan met oppositie

Tot slot haalde Filip Vanhevel nog iets typerends aan. "Op de laatste gemeenteraad stelde ik vast dat de helft van het schepencollege niet aanwezig was. Geen enkele inwoner, behalve de pers en de gemeenteraadsleden, weet wanneer de gemeenteraad plaatsvindt. Wij stuurden verontwaardigd een mail naar de voorzitster van de gemeenteraad en de burgemeester. Geen van beiden vond het nodig om hierop te antwoorden. Gisteren was ik echter aangenaam verrast toen ik het tijdstip en de dagorde van de volgende gemeenteraad bovenaan de website van de gemeente zag prijken. De meerderheid moet nog wat leren omgaan met een oppositie die aandachtig toekijkt. Wij zijn ervan overtuigd dat een goede oppositie zowel de huidige meerderheid als alle inwoners van Houthulst ten goede komt," besluit Filip. (DCJ)

Hoe waardevol vond je dit artikel?